- Powróć wyżej
- Agresja małego dziecka - skąd się bierze i jak jej zapobiegać?
- Co robić, by dzieci nas słuchały
- Jak pomóc przedszkolakowi radzić sobie z huśtawką emocjonalną
- Rodzinny regulamin zdrowego żywienia
- Wieczorne rytuały
- Inteligencja emocjonalna u dzieci w wieku przedszkolnym
- Dziecięce liczenie
- Jak budować poczucie własnej wartości u dziecka
- Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły (część I)
- Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły (część II)
- Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły (część III)
- Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły (część IV)
- Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły (część V - Pochwały)
- Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły (część VI - Uwalnianie dzieci od grania ról)
- Jak wyznaczać granice dziecku
- Trzylatek w przedszkolu
- Pierwsze dni w przedszkolu
Jak wyznaczać granice dziecku
Zachowanie równowagi między wychowaniem zbyt pobłażliwym a zbyt surowym jest jednym z najtrudniejszych zadań rodziców. Z jednej strony nie chcemy, żeby dzieci weszły nam na głowę, denerwujemy się, gdy za dużo sobie pozwalają, a z drugiej strony utożsamiając dyscyplinę z karą czy represją, boimy się być zbyt surowi i staromodni. Alternatywą dla podejścia przyzwalającego oraz autorytarnego jest postawa demokratyczna, która opiera się na pozytywnej dyscyplinie. Najistotniejsze różnice między trzema podejściami do dyscypliny, przedstawione są w tabelce.
|
POSTAWA AUTORYTARNA |
POSTAWA PRZYZWALAJĄCA |
POSTAWA DEMOKRATYCZNA |
Ograniczenia |
Granice bez wolności |
Wolność bez granic |
Wolność w ramach granic |
Rozwiązywanie problemów |
Za pomocą siły; rodzice podejmują wszelkie decyzje; zwycięża jedynie rodzic |
Za pomocą perswazji, tłumaczeń; rodzice mają największy udział w rozwiązywaniu problemów; wygrywa dziecko |
Poprzez współdziałanie i wzajemny szacunek; wygrywa jedna i druga strona |
Przekonania rodziców |
Dzieci nie nauczą się niczego, jeśli nie będzie ich to dużo kosztowało |
Naszym zadaniem jest służyć dzieciom; konsekwencje, wytrącające z równowagi dziecko nie mogą być skuteczne |
Dzieciom trzeba zapewnić możliwość wyboru; zachęcanie to skuteczny sposób motywowania do współdziałania |
Czego uczą się dzieci |
„Ja mam niewiele do powiedzenia”; reagują uporem, zamknięciem się w sobie, gniewem, buntem |
„Reguły są dla innych, nie dla mnie”; reagują brakiem szacunku, egocentryzmem; ignorowaniem, uzależnieniem od rodziców |
Odpowiedzialności, współdziałania, wyciągania wniosków z konsekwencji własnego postępowania |
- Granice ustalamy wprowadzając określone zasady postępowania i ujawniając jasne oczekiwania. Już w drugim roku życia dziecka staje się to ważnym zagadnieniem. Podstawy kształtują się jednak wcześniej poprzez zapewnienie miłości, czułości i rutynowych działań.
- Pamiętaj, że testowanie granic przez dziecko jest zachowaniem normalnym, to manifestacja potrzeby niezależności. Zachowania takie będą rzadsze jeśli ustalone granice będą ścisłe i jasno określone. „Nie” musi zawsze oznaczać „nie” a nie „czasami”.
- Udzielanie pochwał to podstawowe narzędzie wzmocnienia pozytywnego zachowania. Chwal codziennie najdrobniejsze postępy. Wyrażaj aprobatę także uśmiechem, spojrzeniem, gestem.
- Narzekanie, pouczanie, pokrzykiwanie, prowadzenie dyskusji z niewłaściwie zachowującym się dzieckiem jest formą okazywania mu uwagi, która wzmacnia niepożądane zachowanie. Skuteczniejsza będzie „przerwa w grze”, polegająca na ignorowaniu czy odseparowaniu dziecka, źle się zachowującego.
- Naturalne konsekwencje zachowania to takie, które odbywają się bez udziału dorosłych. Uczą one dziecko odpowiedzialności za swoje czyny np. jeśli nie chciało zjeść śniadania, to jest głodne; jeśli nie chciało ubrać drugiego swetra to zmarzło itp.
- Stosując technikę logicznych konsekwencji pociągasz do odpowiedzialności dzieci za ich błędy. Przykładem może być oddanie swojej zabawki koledze, jeśli jego została zepsuta albo utrata przywileju korzystania z komputera, jeśli nie został dotrzymany warunek porządku w pokoju.
- Dzieci, których rodzice ustalają sprawiedliwe i jasne granice dorastają z większym poczuciem własnej wartości, niż te, którym pozwala się zachowywać, tak jak chcą. Przyzwalająca postawa interpretowana jest przez dziecko jako obojętność rodziców, dlatego nie bójmy się stawiać dziecku granic i bądźmy kosekwentni.
Magdalena Bojanowska
na podstawie książki "Co wolno dziecku" M. Herbert
Warsztaty Skutecznego Rodzica
- Chcesz wiedzieć, jak uczyć dziecko radzenia sobie z sytuacjami wybuchów emocji?
- Jak na takie wybuchy reagować?
- Poznać metody nazywania i kierowania własnymi emocjami?
Przyjdź na warsztaty umiejętności wychowawczych dla rodziców prowadzone przez terapeutę i psychologa dziecięcego Panią Katarzynę Kowal.
Tutaj można zapoznać się z materiałami szkoleniowymi z warsztatów, które już odbyły się w naszym przedszkolu:
Szkole Rodzenia
Kursy odbywają się w soboty, mogą to być 2 spotkania 3-godzinne w cenie 320 zł od pary lub jedno spotkanie 3-4 godzin w cenie 200 zł od pary.
Zajęcia odbywają się małych grupach po 5 par.
Realizujemy dwa bloki tematyczne:
- Przygotowanie do szpitala, poród, laktacja i warsztaty z karmienia piersią.
- Pielęgnacja noworodka, nauka kąpieli. Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach.
Zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowane położne.
Kontakt
605977496 lub 531074492